Slávnostné predstavenie novej obojsmernej električky ForCity Plus - Dopravný podnik Bratislava, a.s.


Zo zastávky  
Do zastávky  
 
Linka


Tlačové správy

Slávnostné predstavenie novej obojsmernej električky ForCity Plus

6. novembra 2014 sa na námestí Ľ. Štúra uskutočnila premiéra prvej novej električky spojená s brífingom pre médiá. Dopravnému podniku Bratislava, a.s. ju odovzdala Škoda Transportation, a.s. do skúšobnej prevádzky. Električka bola od 10:30 do 14:00 sprístupnená aj pre verejnosť.

Spoločnosti Dopravný podnik Bratislava, a.s. a Škoda Transportation, a.s. podpísali 18. júla 2013 zmluvu na dodávku pätnástich obojsmerných električiek ForCity Plus pre Bratislavu v celkovej hodnote 39 mil. EUR. Súčasťou tendra bola aj opcia na dodávku ďalších pätnástich električiek, ktorá bola uplatnená 29. apríla 2014.
Zároveň Dopravný podnik Bratislava, a.s. a Škoda Transportation, a.s. 30. júla 2013 podpísali zmluvu na dodávku pätnástich jednosmerných električiek ForCity Plus pre Bratislavu v celkovej hodnote 36, 75 mil. EUR. Súčasťou tendra bola tiež aj opcia na dodávku ďalších pätnástich električiek, ktorá bola uplatnená 16. októbra 2014.
Až polovica vozidlového parku električiek je financovaná primárne z prostriedkov Európskej únie (80,75% z celkových výdavkov bez DPH), štátneho rozpočtu (14,25%) a hlavného mesta SR Bratislavy (5%).
Masívna modernizácia vozidlového parku DPB, a.s. predstavuje historický moment. „Vynaložili sme nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu s cieľom zlepšiť kvalitu verejnej dopravy, a tým aj kvalitu života obyvateľov najväčšieho slovenského mesta. Som veľmi rád, že Bratislavčania sa aj vďaka Eurofondom konečne dočkajú moderných električiek, ktoré budú uspôsobené na prevádzku v podmienkach hlavného mesta, povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.
Prvá obojsmerná električka ForCity Plus mala svoju slávnostnú premiéru 6. novembra na námestí Ľ. Štúra. Okrem brífingu zástupcov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, Magistrátu hlavného mesta Bratislavy, DPB, a.s. a dodávateľa – spoločnosti Škoda Transportation, a.s. bola nová električka sprístupnená aj verejnosti. Na zastávke bol pristavený už od 10:30 až do 14:30, takže aj cestujúci si mohli prezrieť nový prírastok do vozidlového parku DPB, a.s: „Úspešne sme zrealizovali tri veľké obstarávania na nákup nových vozidiel primárne z prostriedkov EÚ. Hlavné mesto Bratislava tak získa nové jednosmerné a obojsmerné električky i nové trolejbusy. Tento významný krok sa podaril vďaka ústretovosti zástupcov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorí vypočuli našu argumentáciu a uvoľnili finančné prostriedky z Operačného programu doprava na modernizáciu nášho vozidlového parku. Keďže sme už využili aj opciu na nákup nových električiek a trolejbusov, príde tak k radikálnej obnove prestarnutého vozového parku MHD v Bratislave. Osobne verím, že cestujúca verejnosť ocení nové komfortné vozidlá európskeho štandardu a kvalita verejnej dopravy v našom hlavnom meste sa výrazne zvýši,vyjadril sa predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Ing. Ľubomír Belfi.
Modernizácia vozidlového parku v hlavnom meste sa realizovala z Eurofondov prvýkrát: „Našim cieľom je využiť financie z Eurofondov do posledného centa. Som veľmi rada, že sme mohli využiť opciu na nákup ďalších kusov električiek pre Bratislavu. Dokopy ich tak bude už v roku 2015 premávať 45. Zároveň pripravujeme viacero projektov na modernizáciu dopravy v Bratislave, ktoré budú financované z nového programového obdobia,“ povedala generálna riaditeľka Sekcie OPD na Ministerstve dopravy Denisa Žiláková.
Modernizáciu vozidlového parku vníma pozitívne aj primátor hlavného mesta Bratislava Milan Ftáčnik: „Doprava je nosnou témou Bratislavy, ktorá má viac automobilov na tisíc obyvateľov ako má susedná Viedeň. Aj preto mesto podporuje alternatívne druhy dopravy, prioritne MHD. Nemožno sa všade vybrať len autom. Riešenie hľadáme v podpore cyklodopravy, pešej dopravy a verejnej dopravy. V prostriedku MHD sa totiž odvezie mnohonásobne viac cestujúcich ako v jednom osobnom automobile. Zazmluvnili sme 160 miliónov eur, ktoré by mali pomôcť verejnej doprave. Sú vysúťažené dodávky nových trolejbusov aj električiek, prvé nové trolejbusy Bratislavčania už využívajú, typ novej električky predstavujeme a v budúcom roku ich mesto začne využívať. Najväčším dopravným projektom v tomto volebnom období je prvá etapa nosného dopravného systému, vrátane rekonštrukcie Starého mosta a po 53 rokoch obnovenia koľajovej trate do Petržalky. Prvá etapa Nosného dopravného systému má byť dokončená do novembra 2015, nadväzovať bude druhá s potiahnutím električkovej trate až na koniec Petržalky.“
„Jsem velmi rád, že první z generace tramvají ForCity Plus byla dnes představena právě v Bratislavě. K této metropoli mám velmi vřelý a osobní vtah. I proto pevně věřím, že se nová tramvaj ze Škody Transportation bude líbit především bratislavským obyvatelům. Kromě moderního designu jim nabídne především komfortní a bezpečné cestování, dostatek místa, přehledný audiovizuální a informační systém a v neposlední řadě také klimatizované prostory. Moc bych si přál, aby se tramvaje ze Škodovky staly nedílnou součástí podoby slovenského hlavního města,“ povedal Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.


Technické parametre:
Obojsmerné päťčlánkové električky ForCity Plus majú maximálnu obsaditeľnosť 356 cestujúcich. Väčšia priestrannosť vozidiel sa dosiahne vďaka novému umiestneniu zádržných systémov. Nové električky ponúknu predovšetkým komfortné cestovanie. Sú kompletne vybavené klimatizáciou, ako pre cestujúcich, tak aj pre vodiča. Zároveň disponujú spoľahlivým kamerovým systémom so šiestimi vnútornými a šiestimi vonkajšími kamerami, ktoré zvyšujú bezpečnosť cestujúcich. Samozrejmosťou je aj systém vrátane zariadenia pre hlasovú komunikáciu medzi nevidiacimi cestujúcimi a vodičom. Pre ľudí so zníženou pohyblivosťou je pripravená aj výklopná plošina a takmer celá električka je koncipovaná ako nízkopodlažná. Nové obojsmerné električky s dĺžkou 32,5 m majú podvozok s rozchodom na 1000 mm a ich maximálna prevádzková rýchlosť je 65 km/hod. Ľahko dostupná elektrická výzbroj sa nachádza na streche vozidla a pri brzdení dochádza k rekuperácii energie, čo spoločne s asynchrónnymi trakčnými motormi znižuje náklady na prevádzku i údržbu.

 

 

Bratislava, 6.11.2014