100 rokov Viedenskej električky - Dopravný podnik Bratislava, a.s.


Zo zastávky  
Do zastávky  
 
Linka


Tlačové správy

100 rokov Viedenskej električky

Tento rok si pripomíname 100 rokov od otvorenia Elektrickej lokálnej železnice Prešporok – Zemská hranica – Viedeň, ktorá bola v prevádzke v prvej polovici 20. storočia. V tejto súvislosti cestujúcu verejnosť pozývame na spomienkové jazdy, ktoré sa budú konať dňa 5. februára 2014. Historická električka začne svoju prvú slávnostnú jazdu o 13:00 z Námestia Ľudovíta Štúra a druhú o 14:00, teda na deň presne, kedy pred 100 rokmi začala pravidelná premávka na tejto linke.

Až 69 kilometrovú elektrifikovanú dráhu otvorili v roku 1914, z toho bolo 12 km na území mesta Viedeň a 7 km na území dnešnej Bratislavy. Obe boli začlenené do mestskej dopravnej siete električiek a čiastočne využívali koľajnice bežných viedenských a bratislavských liniek. Trasu navrhol viedenský inžinier Josef Tauber v roku 1898 z centra Viedne cez Schwechat, Fischamend, Petronell, Deutsch Altenburg, Hainburg, Zemskú hranicu, kataster obce Köpcsény (Kopčany), obec Ligetfalu (Petržalka) po Moste Františka Jozefa do Prešporka s konečnou stanicou na Námestí Korunovačného pahorka. Konečná i začiatočná zastávka elektrickej lokálnej železnice bola teda u nás na rozhraní dnešného Vajanského nábrežia a Námestia Ľ. Štúra.

Ďalšie zastávky v Bratislave boli pri hoteli Carlton na dnešnej Mostovej ulici, na Jesenského ulici a na konci Štúrovej ulice. V Petržalke stála električka na ôsmich zastavkách. K dočasnému prerušeniu spojenia došlo rozpadom Rakúsko-Uhorska. K čiastočnej obnove prevádzky na slovenskej strane došlo od 2. októbra 1919 (len miestna doprava do Kopčian, kde premávali električkové vozne) a na rakúskej strane od 18. decembra 1919. Po obnovení prevádzky sa cestujúci už museli podrobiť colnej a pasovej kontrole na oboch stranách a boli nútení presadať. Druhá svetová vojna znamenala koniec prevádzky na pôvodnej trati. Nemecká strana zrealizovala len obmedzený variant od hranice Berg po Petržalku, ktorá bola premenovaná na Engerau. Elektrické rušne a vozne, ktoré sa nachádzali v depe v Kopčanoch boli v roku 1941 odpredané do Rakúska.

Pre cestujúcu verejnosť DPB v spolupráci s Klubom priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy pripravil dňa 5.2.2014 až dve jazdy o 13:00 a 14:00:

• okružná jazda v historickej električke BMEŽ č. 18 zo zbierky historických vozidiel DPB spolu s vlečným vozňom - z miesta, odkiaľ jazdila aj Viedenská električka
• prednáška o histórii Elektrickej lokálnej železnice Prešporok – Viedeň
• historické uniformy sprievodcov a vodiča električky
• k dispozícii bude aj informačná brožúra o Viedenskej električke, ktorú spoločne pripravili Dopravný podnik Bratislava, a.s. a Klub priateľov mestskej hromadnej a regionálnej dopravy