Unikátny historický trolejbus v rukách odborníkov DPB - Dopravný podnik Bratislava, a.s.


Zo zastávky  
Do zastávky  
 
Linka


aktualita

Unikátny historický trolejbus v rukách odborníkov DPB

01. 12. 2011

Trolejbus Škoda Sanos S 200Tr sa nehrdí len titulom prvého kĺbového trolejbusu na Slovensku, ale aj tým, že po 13. rokoch od vyradenia z prevádzky, ako jeden z posledných funkčných vozidiel „ožije“ vďaka rekonštrukcii majstrov v dielňach bratislavského dopravcu.

Prvé kĺbové trolejbusy začali jazdiť v uliciach Bratislavy ešte v období Československa. V rokoch 1984-85 vyrobila juhoslovanská továreň FAS Skopje v spolupráci so závodom Škoda Ostrov nad Ohří trolejbus Škoda Sanos S 200Tr,  ktorý bol odpoveďou na nedostatok kapacitných trolejbusov v MHD na našom území. V Bratislave ich po nasadení do prevádzky začalo jazdiť 20 a v Zlíne až 30.
 
Typickým znakom týchto typov vozidiel je vysoká podlaha, vysoké schody a nízke stropy. Vodiči ich mali radi, nakoľko boli tiché, rýchle, pohodlné a spoľahlivé,“ hovorí Ing. Peter Plunár, vedúci prevádzky ústredných dielní električiek, ktorý je duchovným otcom myšlienky spojazdnenia tohto unikátneho historického vozidla s evidenčným číslom 6505.
 
Z prevádzky boli vyradené tieto trolejbusy v roku 1998 a po niekoľkých rokoch sa odborníci Dopravného podniku rozhodli, že je nevyhnutné zachrániť tento posledný historický kúsok: „O tento trolejbus je veľký záujem a sme hrdí na to, že ho môžeme rekonštruovať práve u nás. Je však veľmi ťažké zohnať náhradné diely, lebo sú zachované len posledné dva trolejbusy,“ vysvetľuje Peter Plunár. Na doplnenie náhradných dielov slúži majstrom odstavený vrak historického trolejbusu s evidenčným číslom 6517. Pri rekonštrukčných prácach im napomáhajú aj fotografie týchto vozidiel.
 
Trolejbus 6505 patrí do prvej výrobnej série a jeho ďalším jedinečným znakom je, že má guľaté zadné svetlá. Fanúšikovia historických vozidiel si teda rozhodne prídu na svoje, keď sa šikovným dielenským pracovníkom bratislavského Dopravného podniku vďaka pedantnej práci, úsiliu a vedomostiam podarí tento unikát oživiť. V súčasnosti však nemožno presne povedať, kedy bude historický trolejbus dokončený v zodpovedajúcich predstavách odborníkov, nakoľko momentálna finančná situácia DPB zatiaľ neumožňuje použiť ďalšie investície do tohto projektu, ktoré sú ešte potrebné.